Bahaya penyakit Sindrom Carpal Tunnel .

Bahaya penyakit Sindrom Carpal Tunnel .
Mungkin ramai yang belum tahu tentang adanya sindrom carpal tunnel ni.Kepada mereka yang sering atau kerap menghadap komputer mesti akan mengalami masalah ini.Aku mula-mula pun tak tau.Aku mula dapat tahu tentang penyakit ni pada awal bulan lepas.Tu pun sebab tangan aku sakit dan kebas sebab terlalu lama menghadap komputer ni.

GoPro HERO4 Black Edition - The BEST GOPRO Ever! (GoPro Malaysia ONE TO ONE Exchange Warranty, with SIRIM Sticker)
Aku cuba minta bantuan Dr.Google tentang sakit dan kebas pergelangan tangan.Tiba-tiba aku terjumpa sebuah halaman sesawang yang menceritkan tentang sindrom carpal tunnel ni.

Bahaya rupanya jika sindrom penyakit carpal tunnel tidak dibendung awal.

Bahaya penyakit Sindrom Carpal Tunnel .

Inilah yang aku alami sejak kebelakangan ni.Sakit di bahagian pergelangan tangan dan kadang tu jari-jari kebas dan sengal-sengal.Yang paling menakutkan aku bahaya penyakit carpal tunnel jika dibiarkan boleh menyebabkan kecacatan pada tangan korang.

Apa yang menyebabkan penyakit sindrom carpal tunnel ini (cts)?

  • Menggunakan tetikus dan papan kekunci dengan cara yang salah.
  • Perubahan hormon (khusus bagi wanita bersalin)
  • Posisi tidur salah,tangan tersepit atau tertindih menyebabkan saraf tengah di dalam terowong carpal mengalami masalah.
  • Faktor genetik
  • Dan banyak lagi.Boleh google sendiri kalau nak.......
Ramai di kalangan kita semua yang tak ambil endah akan penyakit sindrom carpal ni.Jika dibiarkan sendi dibahagian tangan mungkin boleh putus dan akan menyebabkan tangan korang cacat dan gagal berfungsi.Dengan erti kata lain ''lumpuh''.

Ada beberapa cara untuk kita elakkan dari terkena penyakit sindrom carpal tunnel.

cara guna mouse yang betul

  • Gunakan tetikus yang bersesuaian dengan tangan korang.Tidak terlalu kecil dan tidak pula terlalu besar.
  • Pegang tetikus dengan betul,pastikan tangan tidak tergantung di atas meja.Tangan mestilah lurus diatas meja.
  • gunakan papan kekunci dengan betul.
Jika tanda-tanda Sindrom carpal tunnel dah ada kat tangan korang,lebih baik cepat bertindak sebelum terlambat.Jika pergelangan tangan terasa sakit dan kebas-kebas di jari kelingking itu tandanya korang sudah hampir ke arah Carpal Tunnel Sindrom (cts).

Berikut adalah jenis-jenis senaman yang boleh dilakukan untuk mengurangkan atau menghindarkan penyakit sindrom carpal tunnel.Mohon di praktikkan.

Aku pun tengah nak praktikkan ni.Dan aku cuba kurangkan aktiviti online buat masa ni.Nak bagi tangan ni rehat dulu.Sebelum ni sehari online lebih kurang 12 jam sehari.sekarang cuba buat 6 jam sehari.

senaman pergelangan tangan

Mencegah itu lebih baik dari mengubati.Tangan nak pakai lama beb.Sayangilah tangan anda. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...