Cara Mudah Nak Tanggalkan Roadtax Kereta.

roadtax kereta tak boleh buka
Sila mengaku dengan jujur,Siapa yang kereta dia macam gini?Dah jadi macam hiasan pulak aku rasa.Hiasan roadtax kereta.Silap-silap boleh sampai 20 tahun....hihi.

Sebenarnya kalau korang sabar dan teliti dan pentingkan kekemasan korang mesti cuba buka roadtax tersebut.Tapi apa nak buat kan bukan semua orang sama kan.Ambil jalan mudah,cuma tampal je terus roadtax yang baru,tanpa buang roadtax kereta yang lama.

Kesian abang Jpj dan Abang Polis,Setiap kali ada roadblock jenuh depa nak check mana satu yang betul.Kan bagus kalau dibuang.Sekurang-kurangnya nampak kemas dan dapat memudahkan Abang-abang JPJ dan Polis buat kerja.

Okey,sapa yang malas dan tak reti nak tanggalkan roadtax kereta kat cermin tu meh baca ni.Ada empat cara untuk tanggalkan roadtax kereta kat cermin yang aku nak kongsikan dengan korang ni.

1.Gunakan kain yang basah dan kad yang dah tak guna (apa-apa sahaja yang penting keras)

kain basah

Caranya basahkan kain tadi dengan air kemudian sapukan pada gam roadtax yang melekat pada cermin tersebut.Sehingga gam tersebut jadi macam gel.Kemudian kikis perlahan-lahan dengan kad tadi.Buat sehingga gam tersebut bersih.

2.Guna pisau pemotong ataupun Pengikis Gelas(glass scraper)

pisau dan glass scraper
Mulakan mengikis dari satu sudut hujung bagi memudahkan roadtax tadi tertanggal.Buat perlahan-lahan terutamanya jika cermin kereta korang yang ada tinted.Setelah selesai semburkan atau polish bahagian tadi dengan window cleaner ataupun glass solution.

3.Guna WD-40,kain kering serta span.

wd 40

Untuk cara yang ini korang perlu tengok video ni dulu.Bukan apa aku tak reti nak terjemahkan kepada ayat.Nak mudah korang tengok je terus video kat bawah ni.


4.Dan cara paling mudah dan tak perlu nak kopek atau tanggalkan roadtax kereta korang bila dah expired adalah dengan laminate jer terus roadtax kereta korang tu.

laminate roadtax

Kenapa perlu nak bersusah payah,terus laminate kan lagi senang.Kemas,cantik dan mudah nak tanggalkan.Kalau tak tau nak buat terus pergi kedai yang ada menyediakan khidmat laminate.Anggaran dalam RM1 nak buat.Lekatkan elok-elok roadtax kereta korang tu pada plastik laminate.

Bila dah siap,Gunakan roadtax cover untuk lekatkan roadtax kereta korang pada cermin kereta.Jangan pulak gunakan gam ataupun double side tape yer.hihi.Gunakan roadtax cover macam gambar kat bawah ni.Banyak lagi jenis lain.Ikut citarasa you alls.

roadtax cover



Cukuplah empat cara mudah nak tanggalkan roadtax kereta ni.Harap ia dapat membantu korang.Lepas ni jangan pulak ada yang sampai tertutup bahagian penumpang dengan roadtax yang tak di tanggalkan tu.Meriah sangat tu.

Kalau nak ikutkan sebenarnya ada banyak lagi cara mudah nak tanggalkan roadtax kereta ni.Tapi aku rasa yang empat ni pun dah cukup membantu jika korang buat dengan betul.Bukan nak buat semua pun.Pilih satu cara yang paling korang rasa boleh buat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...