Akhir-akhir ni,semenjak perlaksanaan GST dilaksanakan.Rata-rata semua status di facebook banyak yang tak puashati dengan perlaksanaan GST.Aku sendiri pun tak puashati.Mana tidaknya,peniaga dengan sewenang-wenangnya menikkan harga barangan sesuka hati dan mengutip GST sesuka hati.
Berdasarkan apa yang aku faham,Peniaga juga dikenakan GST keatas barangan yang mereka beli,tapi mereka tidak boleh menaikkan harga barangan tersebut sesuka hati,sebab mereka boleh menuntut semula wang gst tersebut kepada kerajaan.Jadi apa motif mereka menaikkan harga barangan.Samaada mereka tak faham ataupun sengaja nak ambil kesempatan.
Dahla kena pau dengan kerajaan,dengan peniaga pun kena pau....memang hampeh betul mika-mika ni...
Lebih teruk lagi ada dikalangan peniaga yang tidak berdaftar dengan GST pun turut mengenakan GST kepada orang ramai.Memang nam jahanam macamni.Semua nak untung.
Sapa yang terlungkup???
Jawab sendiri.hihi
Okey selepas membuat beberapa penelitian dan dengar dari ustaz-ustaz,mereka kata gst haram.Betul ke?
Aku pun sebenarnya memang tak sokong langsung dengan perlaksanaan GST kat Malaysia ni.Dah la gaji ciput,kena bayar cukai hari-hari.Asal keluar mesti kena bayar cukai.Sebelum ni bayar setahun sekali mungkin.Kalau nasib baik boleh ambik balik duit tu.
Kat bawah ni adalah satu artikel yang aku baca pada salah satu akhbar tempatan yang menjelaskan tentang isu gst.Kenapa GST Haram?
(Hujah kepada Majlis Fatwa Kebangsaan dan YADIM)
Mukadimah
Artikel ini memberikan penjelasan kepada umum kenapa GST adalah haram dan tidak bertepatan dengan sistem ekonomi Islam.Pihak JAKIM dan YADIM melalui pengarahnya,Dato' Dr. Asyraf Wajdi telah menyebut bahawa GST adalah halal tanpa mengemukakan hujah yang kuat dan jelas.Di dalam syariat ,hukum asal cukai adalah haram,maka pihak yang mendakwa halal mestilah mengemukakan hujah yang kuat bagi menunjukkan ianya halal dan harus.Maka pihak YADIM dan Majlis Fatwa bertangungjawab mengemukakan dalil dan bukti harus mengambil wabg orang ramai atas nama GST.
Ia tidak sama dengan hukum makanan,dimana hukum asalnya halal,maka pihak yang mendakwa haram bertanggungjawab mnegemukakan dalil dan bukti haram.
Justeru,Islam mempunyai sistem cukainya yang tersendiri.Sumber kepada sistem percukaian Islam ialah al-quran,sunnah Rasulullah SAW,ijmak dan kias.Ia telah diturunkan bukan saja adil bagi manusia keseluruhan,tetapi ia juga merupakan sistem yang menstabilkan ekonomi,khususnya,keseimbangan antara kuasa modal dan kuasa beli rakyat sebagai penjana produktiviti.
ASAS UKURAN KEHARUSAN CUKAI
Sesuatu hukum dirujuk kepada hukum asal yang telah dinaskan oleh sumber al-quran dan al-hadis.Hukum asal berkaitan harta orang lain adalah haram diambil melainkan mempunyai sebab yang dibenarkan syariat.Ini berpandukan kepada firman Allah SWT,yang bermaksud,''Wahai orang-orang yang beriman,janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu,judi dan sebagainya),kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.''-(an-nisa':29).
Diantara dalil yang lain ialah pesanan Rasulullah sewaktu Haji Wada'(Haji selamat tinggal),antara lain nabi SAW berpesan,bermaksud: Wahai orang ramai,sesungguhnya orang yang beriman adalah bersaudara,tidak halal bagi seseorang pun (mengambil) harta saudaranya dengan kerelaannya.''Riwayat Bukhari dan Muslim.
Hadis ini membawa maksud selain daripada zakat dan perkara-perkara yang dinaskan harus atau wajib diambil seperti zakat,yakni zakat bukan milik si pemunya harta bahkan ia adalah milik si fakir,miskin dan asnaf-asnafnya,Begitu juga tidak termasuk isteri atau anak dibawah tanggungannya kerana ia dianggap sebagai seakan-akan sekutu pemilikan.Adapun selainnya ,maka ia adalah milik si pemunya dan tidak boleh diambil melainkan dengan kerelaannya oleh sesiapapun termasuk kerajaan.
Dan sabda nabi SAW ,maksudnya : ''apabila mereka demikian(islam)maka darah dan harta mereka adalah terpelihara melainkan (harta boleh diambil) dengan cara-cara yang dibenarkan oleh Islam.''- Riwayat Bukhari.
Didalam kitab Fathul Bari,Syarah Sahih Bukhari menyebut ,zakat adalah salah satu cara pengambilan yang dibenarkan oleh Islam (sekalipun tuannya tidak merestuinya).
Ayat di atas menegaskan harta orang lain adalah haram dan dikategorikan bentuk memakannya adalah batil,Ayat tersebut seterusnya menyenaraikan bentuk pengecualian yang mengharuskan mengambil harta orang,salah satu nya ialah perniagaan.
Berdasarkan ayat ini ,hukum asal memakan ,mengambil dan memiliki harta orang lain tanpa sebab yang dibenarkan syariat adalah haram sehinggalah ada sebab dan dalil yang diharuskan syariat.Ia berbeza dengan hukum asal makanan,minuman dan bentuk muamalat ,dimana hukum asal bagi semua perkara tersebut adalah harus kecuali ada tanda-tanda yang menunjukkan haram.
Justeru,apabila kita bertransaksi atau memakan sesuatu makanan yang tiada dalil dan bukti halal atau haram,maka hukum transaksi dan makanan itu adalah halal justeru merujuk kepada hukum asalnya yang harus.Tetapi berbeza dengan pengambilan harta atau wang milik orang,yakni hukum asalnya haram berdasarkan ayat diatas,kecuali ada dalil dan bukti halal.Justeru ,apabila kita mengambil wang milik orang lain,jika tiada dalil dan bukti halal atau haram,maka hukumnya adalah haram justeru merujuk kepada hukum asalnya yang haram.
Sebagai contoh,kita boleh mengambil wang RM50,000 daripada Ahmad sebab kita jual kereta kepadanya.Sebab keharusan ialah jual beli(Al-Bai').
Kita boleh ambil wang daripada Ali sebanyak RM10,000 kerana kita membuat ubah suai rumahnya.Sebab keharusan ialah upah (ujrah).
Kita boleh mengambil jam milik Ah Chong selepas kita membayarnya wang.Sebab keharusan ialah jual beli.
Kita boleh mengambil wang daripada Abu kerana agihan keuntungan perniagaan yang bermodalkan wang kita.Sebab keharusan ialah pelaburan (Mudharabah).
Apabila kita berjalan dan jumpa wang RM50,000,maka kita tidak boleh mengambilnya kerana tiada jual beli,tiada upahan kerja,tiada pengeluaran modal,tiada sebab-sebab yang membolehkan,maka hukumnya haram diambil dan RM50,000 tersebut dianggap sebagai harta lataqah (barang ciciran).
Maka hendaklah kita bertanyakan berkenaan GST,apakah sebab yang membolehkan kerajaan mengambilnya daripada rakyat?Jika tiada sebab 'sebenar',maka hukumnya kembali kepada asal,iaitu haram dan termasuk didalam kategori batil .Begitu juga pemindahan hak berlaku dengan sebab,tetapi sebab itu tidak di iktiraf oleh Islam,maka ia juga adalah batil.Contohnya seperti pemenang judi yang mengambil bahagian pemain judi yang kalah,sekalipun judi adalah pemindahan milik,tetapi ia tetap dikategorikan sebagai batil kerana judi itu,sekalipun sebab pengambilannya wujud,tetapi ia tidak di iktiraf oleh syariat.
ADAKAH HUKUM INI TERLAKSANA JUGA KE ATAS KERAJAAN KETIKA MENGAMBIL WANG DARIPADA POKET RAKYAT?
Selepas kita memahami bahawa hukum asal harta orang adalah haram kecuali dengan sebab yang dibenarkan oleh syariat,maka persoalan seterusnya,adakah hukum ini terpakai atau terlaksana hanya ke atas individu dengan individu,manakala kerajaan terkecuali dengan dibolehkan mengambil harta dan wang dari poket rakyat berhujahkan maslahah?
Di dalam mazhab ahli sunnah wal jamaah,hukum ini bukan sahaja terlaksana antara individu dengan individu,tetapi ia juga terlaksana antara kerajaan dengan rakyat.Dalilnya cukup jelas daripada realiti berikut:
1.Pesanan nabi kepada Muaz bin Jabal sewaktu beliau diutuskan ke Yaman sebagai Gabenor.Baginda memberikan pesanan kepada beliau dengan kata-kata berbunyi: ''Awasilah harta-harta suci yang dimiliki oleh orang Yaman''.Harta-harta suci yang dimaksudkan ialah harta yang dimiliki bukan bahagian zakat atau jizyah.Dalam riwayat Bukhari menyebut dengan lafaz; takutilah daripada (mengambil harta) harta-harta mereka yang suci.
2.Arahan Umar Abdul Aziz (Khalifah dari tahun 99H-101H) kepada semua gabenor supaya menghapuskan semua cukai kecuali ia mempunyai nas daripada Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.Cukai-cukai zalim ini telah ini telah dikenakan sebelum ini khususnya pada zaman Hajjaj Yusof At-Thaqafi yang terkenal dengan kezaliman pemerintahannya di Syam,Iraq,Mekah dan Madinah dari tahun 70H-95H.
SEJARAH PENDIRIAN KHULAFA AR-RASYIDIN DAN CUKAI.
Di dalam kitab Al-Bidayah wa An-Nihayah karangan Imam Ibnu Kathir menceritakan,tatkala Saidina Umar Abdul Aziz menjadi khalifah,beliau memerangi pemimpin-pemimpin zalim sebelumnya yang mengenakan pelbagai cukai kepada rakyat.Antara salsiah pemerintah sebelum ini yang sangat dibenci oleh Umar Abdul Aziz ialah Yazid bin Mahlab,iaitu ipar kepada Hajjaj bin Yusof At-Thafaqi.Yazid bin Mahlab telah ditangkap oleh Adi Bin Arthoh dan menyifatkan Yazid dan keluarganya (Mahlab dan Hajjaj) sebagai : ''mereka adalah pemerintah kuku besi dan aku bencikan mereka''.Saidina Umar Abdul Aziz memerintahkan supaya Yazid dipenjarakan sehingga semua harta orang ramai yang dikutip sebelum ini dikembalikan semula. (Al-Bidayah:m/s 666).Pernah anak kepada Yazid bernama Makhlad meminta kelonggaran hukuman untuk ayahnya Yazid,tetapi Umar bertegas menyatakan bahawa ia tidak akan meringankan hukuman sehingga Yazid menyerahkan semua harta rakyat.
Begitu Saidina Umar Abdul Aziz telah menghantar kepada Gabenor Khurasan Al-Jarah bin Al-Hukmi yang telah mengenakan cukai jizyah ke atas non muslim yang telah memeluk islam dengan alasan mereka memeluk islam kerana ingin lari daripada jizyah.Saidina Umar Abdul Aziz memecat gabenor tersebut dengan menulis ,maksudnya.: ''Sesungguhnya Allah SWT mengutuskan Nabi Muhammad SAW sebagai pendakwah bukan pengutip cukai''.
Di dalam satu riwayat yang lain,Saidina Umar juga memerangi Gabenor di Mesir yang telah mengenakan cukai pelabuhan dan mempertikaikan tindakan Umar Abdul Aziz untuk menghapuskan semua cukai yang tiada nas.
Itulah antara sebab 'puschasing power' rakyat pada zaman Umar Abdul Aziz meningkat,seterusnya memenuhi baitul Mal.Kesannya tiada lagi penerima zakat dan pemberian selepas itu sehingga harta melimpah ruah.Velocity of Money terbaik berbanding sistem-sistem yang lain daripada Islam.
Itu antara contoh tindakan dan pendirian Khulafa ar-rasyidin yang diiktiraf oleh nabi sebagai ikutan(perbuatan mereka adalah hujah) , tidak mengenakan cukai-cukai yang tidak di naskan oleh Al-quran dan sunnah Rasulullah SAW.
Semua dalil di atas adalah berkait dengan kerajaan mengambil wang rakyat.Jika pengharaman memakan harta orang lain tanpa sebab hanya diharamkan ke atas individu dan bukan kerajaan,nescaya kisah diatas tidak akan timbul dalam sejarah.
Apabila kita meneliti pendapat yang mengharuskan pengambilan harta rakyat tanpa bersumberkan kepada nas,kita dapati mereka keliru antara pendapat ahli sunnah wal jamaah dan syiah.Ya,sebahagian Syiah membenarkan pemimpin-pemimpin mereka mengambil harta rakyat sekalipun tanpa sebab kerana fiqh mereka bersumberkan akidah bahawa Imam (pemimpin) adalah maksum.Berbeza dengan ahli sunnah wal jamaah,yakni akidah kita pemimpin tidak maksum,maka pemimpin tidak boleh mengambil harta orang lain tanpa sebab dan berasaskan maslahah akal semata-mata tanpa di pandu oleh nas.
Tuntas ,hujah maslahah seterusnya membolehkan pemimpin negara mengutip wang rakyat sesuka maslahah,maka itu adalah amalan dalam fiqh syiah bukan fiqh sunni.
KENAPA KAEDAH FIQH SEPERTI KAEDAH MASLAHAH DAN LAIN-LAIN TIDAK BOLEH DIJADIKAN HUJAH DALAM ISU INI?
Antara hujah yang agak masyhur digunapakai oleh golongan yang membolehkan kutipan cukai sesuka hati ialah kaedah maslahah terutamanya kaedah yang berbunyi (maksudnya):''Tindakan pemimpin terhadap rakyat adalah berdasarkan maslahah.''
Golongan yang berhujahkan dengan kaedah ini melakukan kesilapan dari tiga sudut:
1.Dari segi menguna pakai kaedah ditempat yang ada nas yang terang.
2.Kaedah bukan hujah,tetapi ia adalah garis panduan memahami nas dan hukum furu'.Oleh itu ,kaedah hanya diguna pakai ditempat yang tiada nas bukan ditempat yang berlawanan dengan nas.
3.Golongan yang mengguna pakai kaedah tadi bagi mengharuskan tindakan pemimpin mengutip cukai seolah-olah memahami bahawa kaedah tersebut bermaksud;''tindakan pemimpin negara semuanya adalah demi maslahah' walhal sudut kaedah tersebut ialah tindakan pemimpin mestilah dipandu oleh maslahah,jika tida,maka ia tidak boleh dilaksanakan.
ADAKAH DARURAT MEMBOLEHKAN CUKAI DIKUTIP?
Dari segi hukum,boleh dikatakan ijmak ulama terdahulu mengenakan cukai keatas rakyat tanpa sebab yang dibenarkan syariat adalah haram.Persoalan yang tinggal ialah,adakah darurat boleh mengharuskan cukai dikutip?
Pertamanya,maksud difahami dan makna darurat.Darurat bermaksud sesuatu yang tanpanya akan meyebabkan manusia hilang agama,nyawa,harta,akal dan keturunan.Jika tidak sampai ke tahap itu,maka ia bukan darurat membolehkan kutipan cukai yang haram.Dengan maksud lain,jika setakat ingin menambahkan pendapatan negara,maka ia bukan darurat yang dimaksudkan syariat.
Jika kita perhatikan,kutipan GST bukan bagi menampung sesuatu keperluan darurat yang dimaksudkan oleh syariat,bahkan ia lebih bersifat memenuhi dan menampung keperluan sistem konvensional,dimana sistem itu sendiri adalah bercanggah dengan Islam kerana bersifat 'memusingkan harta sesama golongan kaya'.
Darurat yang dimaksudkan syariat seperti negara yang sedang terdesak untuk mendapatkan bagi pembelian senjata untuk mempertahankan negara yang sedang diserang oleh musuh seperti berlaku pertembungan antara Sultan Malik dengan Imam Nawawi untuk mengenakan cukai ke atas rakyat,justeru Mesir pada masa itu berada pada saat genting kerana hendak di serang oleh tentera Monggol yang begitu payah hendak dikalahkan.
Dalam keadaan darurat perang beginipun masih lagi berlaku khilaf dalam kalangan ulama,adakah cukai yang tidak bersumberkan nas boleh dikutip?
Al-Dhohhak dan lain-lain pendapat,cukai tidak harus dikenakan dalam apa keadaan sekalipun,manakala imam Juwaini Al-Ghazali dan lain-lain berpendapat harus mengenakan cukai bagi keperluan-keperluan tertentu (darurat).
Jika diperhatika khilaf ini,ia sebenarnya khilaf dari sudut keadaan dan suasana,bukan khilaf dari sudut dalil dan nas.Khilaf ini kita dapat simpulkan bahawa,jika zakat dan sumber lain mencukupi,maka ulama bersepakat bahawa cukai tidak harus dikutip daripada rakyat.Khilaf hanya berlaku jika sistem cukai Islam dan sumber lain tidak mencukupi untuk keperluan negara.
Bagi pendapat yang menyatakan harus mengutip cukai darurat,mereka telah meletakkan syarat-syarat yang mengharuskan kutipan cukai.Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
1.Negara mestilah berpegang teguh dengan ajaran islam.Dalam erti kata lain,negara mestilah menjalankan sistem ekonomi islam termasuk sistem percukaian Islam sepenuhnya seperti zakat sebagai sistem cukai utama negara.
2.Hajat kepada percukaian hendaklah benar-benar berlaku.
3.Baitul Mal benar-benar telah kekeringan sehingga tidak dapat memenuhi hajat dan keperluan rakyat.
4.Meminimakan seboleh mungkin tekanan terhadap individu rakyat dengan cara-cara yang selain cukai.Oleh itu,sebelum mengutip cukai daripada rakyat,kerajaan disarankan supaya mengutip sumbangan ikhlas serta menggalakkan rakyat memberika derma dalam menyelesaikan sesuatu keperluan sebelum cukai dikenakan.
5.Kutipan cukai hendaklah diputuskan hasil perbincangan golongan fuqaha dan profesional berkait dengan isu tertentu.
6.Cukai hendaklah dikenakan ke atas orang-orang yang kaya sahaja dan ia langsung tidak harus dikenakan ke atas orang-orang miskin.
7.Cukai hendaklah dalam bentuk sementara.Ia akan terhapus dengan hilangnya hajat dan keperluan.Cukai tidak boleh dikenakan secara berterusan dan dijadikan pendapatan utama berbanding zakat.
8.Wajib meraikan keadilan didalam perwartaannya dan pemungutannya.Maka kadarnya hendaklah sekadar keperluan.Keperluan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mengutip cukai lebih daripada rakyat.
Sebahagian ulama seperti Imam Nawawi meletakkan syarat bahawa cukai apabila dikatakan darirat dan perlu,maka hendaklah terlebih dahulu ia dibayar oleh pemimpin tertinggi,jika tidak cukup maka ia baru diturunkan ke bawah dan ke bawah,tetapi tidak boleh sampai dikutip daripada golongan miskin.Beliau berkata kepada sultan Zaher Bebrus:''Aku tahu bahawa engkau dulunya seorang hamba kepada Gabenor di Bendaqar dan engkau tiada harta satu pun.Kemudian Allah memberi peluang kepada engkau dengan diberikan pangkat raja.Aku dengar engkau mempunyai 1,000 hamba dan setiap hamba tali pengikat kuda disaluti emas.Engkau ada 200 hamba perempuan dan setiap seorangnya ada emas.Apabila engkau keluarkan semua itu (sebagai pembayaran cukai) sehingga hamba-hamba engkau memiliki baju daripada kapas biasa berbanding memiliki perhiasan emas seperti sekarang,maka baru aku fatwakan engkau harus mengambil cukai daripada orang ramai.''-Al-Bidayah Wa An-Nihayah.
Kesimpulan dan Penutup
Dari sini kita dapat simpulkan hukum cukai moden adalah haram menurut islam berdasarkan sebab-sebab yang dinyatakan diatas.Sebagai seorang muslim (sama ada dalam bentuk individu atau kerajaan) tidak sepatutnya mengambil harta orang lain melainkan tempat-tempat dan keadaan yang dibenarkan oleh islam sebagaimana yang ditunjukkan oleh nas dan dalil-dalil syarak.
Cara ini adalah cara-cara sistem ekonomi yang sama sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh khulafa Ar-Rasyidin seperti Saidina Abu Bakar,Saidina Umar,Saidina Osman dan Saidina Ali disamping cara Saidina Umar Abdul Aziz diatas.
Hari ini ada pemimpin yang cuba menonjolkan mereka juga adil seperti khalifah Umar Abdul Aziz.Persoalannya,adakah mereka memahami bagaimana cara pemerintahan beliau?
Sebagaimana pepatah arab menyebut :''kamu mahukan kejayaan sedangkan kamu tidak melalui jalannya.Sesungguhnya kapal tidak akan berjalan di atas daratan.''
Bermaksud,jika anda mengagumi keadilan Umar Abdul Aziz dan gah dengan Baitulmalnya yang melimpah ruah.Kemudian anda melaksanakan cara yang bukan ekonomi islam yang telah ditelesuri oleh Saidina Umar Abdul Aiz,maka mustahil keadilan yang sama akan terlaksana.
Sekian.
Aku harap perkongsian tentang persoalan kenapa GST haram ,sedikit sebanyak dapat memberikan maklumat untuk anda semua.
Sumber Harakah Daily.
Di dalam mazhab ahli sunnah wal jamaah,hukum ini bukan sahaja terlaksana antara individu dengan individu,tetapi ia juga terlaksana antara kerajaan dengan rakyat.Dalilnya cukup jelas daripada realiti berikut:
1.Pesanan nabi kepada Muaz bin Jabal sewaktu beliau diutuskan ke Yaman sebagai Gabenor.Baginda memberikan pesanan kepada beliau dengan kata-kata berbunyi: ''Awasilah harta-harta suci yang dimiliki oleh orang Yaman''.Harta-harta suci yang dimaksudkan ialah harta yang dimiliki bukan bahagian zakat atau jizyah.Dalam riwayat Bukhari menyebut dengan lafaz; takutilah daripada (mengambil harta) harta-harta mereka yang suci.
2.Arahan Umar Abdul Aziz (Khalifah dari tahun 99H-101H) kepada semua gabenor supaya menghapuskan semua cukai kecuali ia mempunyai nas daripada Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.Cukai-cukai zalim ini telah ini telah dikenakan sebelum ini khususnya pada zaman Hajjaj Yusof At-Thaqafi yang terkenal dengan kezaliman pemerintahannya di Syam,Iraq,Mekah dan Madinah dari tahun 70H-95H.
SEJARAH PENDIRIAN KHULAFA AR-RASYIDIN DAN CUKAI.
Di dalam kitab Al-Bidayah wa An-Nihayah karangan Imam Ibnu Kathir menceritakan,tatkala Saidina Umar Abdul Aziz menjadi khalifah,beliau memerangi pemimpin-pemimpin zalim sebelumnya yang mengenakan pelbagai cukai kepada rakyat.Antara salsiah pemerintah sebelum ini yang sangat dibenci oleh Umar Abdul Aziz ialah Yazid bin Mahlab,iaitu ipar kepada Hajjaj bin Yusof At-Thafaqi.Yazid bin Mahlab telah ditangkap oleh Adi Bin Arthoh dan menyifatkan Yazid dan keluarganya (Mahlab dan Hajjaj) sebagai : ''mereka adalah pemerintah kuku besi dan aku bencikan mereka''.Saidina Umar Abdul Aziz memerintahkan supaya Yazid dipenjarakan sehingga semua harta orang ramai yang dikutip sebelum ini dikembalikan semula. (Al-Bidayah:m/s 666).Pernah anak kepada Yazid bernama Makhlad meminta kelonggaran hukuman untuk ayahnya Yazid,tetapi Umar bertegas menyatakan bahawa ia tidak akan meringankan hukuman sehingga Yazid menyerahkan semua harta rakyat.
Begitu Saidina Umar Abdul Aziz telah menghantar kepada Gabenor Khurasan Al-Jarah bin Al-Hukmi yang telah mengenakan cukai jizyah ke atas non muslim yang telah memeluk islam dengan alasan mereka memeluk islam kerana ingin lari daripada jizyah.Saidina Umar Abdul Aziz memecat gabenor tersebut dengan menulis ,maksudnya.: ''Sesungguhnya Allah SWT mengutuskan Nabi Muhammad SAW sebagai pendakwah bukan pengutip cukai''.
Di dalam satu riwayat yang lain,Saidina Umar juga memerangi Gabenor di Mesir yang telah mengenakan cukai pelabuhan dan mempertikaikan tindakan Umar Abdul Aziz untuk menghapuskan semua cukai yang tiada nas.
Itulah antara sebab 'puschasing power' rakyat pada zaman Umar Abdul Aziz meningkat,seterusnya memenuhi baitul Mal.Kesannya tiada lagi penerima zakat dan pemberian selepas itu sehingga harta melimpah ruah.Velocity of Money terbaik berbanding sistem-sistem yang lain daripada Islam.
Itu antara contoh tindakan dan pendirian Khulafa ar-rasyidin yang diiktiraf oleh nabi sebagai ikutan(perbuatan mereka adalah hujah) , tidak mengenakan cukai-cukai yang tidak di naskan oleh Al-quran dan sunnah Rasulullah SAW.
Semua dalil di atas adalah berkait dengan kerajaan mengambil wang rakyat.Jika pengharaman memakan harta orang lain tanpa sebab hanya diharamkan ke atas individu dan bukan kerajaan,nescaya kisah diatas tidak akan timbul dalam sejarah.
Apabila kita meneliti pendapat yang mengharuskan pengambilan harta rakyat tanpa bersumberkan kepada nas,kita dapati mereka keliru antara pendapat ahli sunnah wal jamaah dan syiah.Ya,sebahagian Syiah membenarkan pemimpin-pemimpin mereka mengambil harta rakyat sekalipun tanpa sebab kerana fiqh mereka bersumberkan akidah bahawa Imam (pemimpin) adalah maksum.Berbeza dengan ahli sunnah wal jamaah,yakni akidah kita pemimpin tidak maksum,maka pemimpin tidak boleh mengambil harta orang lain tanpa sebab dan berasaskan maslahah akal semata-mata tanpa di pandu oleh nas.
Tuntas ,hujah maslahah seterusnya membolehkan pemimpin negara mengutip wang rakyat sesuka maslahah,maka itu adalah amalan dalam fiqh syiah bukan fiqh sunni.
KENAPA KAEDAH FIQH SEPERTI KAEDAH MASLAHAH DAN LAIN-LAIN TIDAK BOLEH DIJADIKAN HUJAH DALAM ISU INI?
Antara hujah yang agak masyhur digunapakai oleh golongan yang membolehkan kutipan cukai sesuka hati ialah kaedah maslahah terutamanya kaedah yang berbunyi (maksudnya):''Tindakan pemimpin terhadap rakyat adalah berdasarkan maslahah.''
Golongan yang berhujahkan dengan kaedah ini melakukan kesilapan dari tiga sudut:
1.Dari segi menguna pakai kaedah ditempat yang ada nas yang terang.
2.Kaedah bukan hujah,tetapi ia adalah garis panduan memahami nas dan hukum furu'.Oleh itu ,kaedah hanya diguna pakai ditempat yang tiada nas bukan ditempat yang berlawanan dengan nas.
3.Golongan yang mengguna pakai kaedah tadi bagi mengharuskan tindakan pemimpin mengutip cukai seolah-olah memahami bahawa kaedah tersebut bermaksud;''tindakan pemimpin negara semuanya adalah demi maslahah' walhal sudut kaedah tersebut ialah tindakan pemimpin mestilah dipandu oleh maslahah,jika tida,maka ia tidak boleh dilaksanakan.
ADAKAH DARURAT MEMBOLEHKAN CUKAI DIKUTIP?
Dari segi hukum,boleh dikatakan ijmak ulama terdahulu mengenakan cukai keatas rakyat tanpa sebab yang dibenarkan syariat adalah haram.Persoalan yang tinggal ialah,adakah darurat boleh mengharuskan cukai dikutip?
Pertamanya,maksud difahami dan makna darurat.Darurat bermaksud sesuatu yang tanpanya akan meyebabkan manusia hilang agama,nyawa,harta,akal dan keturunan.Jika tidak sampai ke tahap itu,maka ia bukan darurat membolehkan kutipan cukai yang haram.Dengan maksud lain,jika setakat ingin menambahkan pendapatan negara,maka ia bukan darurat yang dimaksudkan syariat.
Jika kita perhatikan,kutipan GST bukan bagi menampung sesuatu keperluan darurat yang dimaksudkan oleh syariat,bahkan ia lebih bersifat memenuhi dan menampung keperluan sistem konvensional,dimana sistem itu sendiri adalah bercanggah dengan Islam kerana bersifat 'memusingkan harta sesama golongan kaya'.
Darurat yang dimaksudkan syariat seperti negara yang sedang terdesak untuk mendapatkan bagi pembelian senjata untuk mempertahankan negara yang sedang diserang oleh musuh seperti berlaku pertembungan antara Sultan Malik dengan Imam Nawawi untuk mengenakan cukai ke atas rakyat,justeru Mesir pada masa itu berada pada saat genting kerana hendak di serang oleh tentera Monggol yang begitu payah hendak dikalahkan.
Dalam keadaan darurat perang beginipun masih lagi berlaku khilaf dalam kalangan ulama,adakah cukai yang tidak bersumberkan nas boleh dikutip?
Al-Dhohhak dan lain-lain pendapat,cukai tidak harus dikenakan dalam apa keadaan sekalipun,manakala imam Juwaini Al-Ghazali dan lain-lain berpendapat harus mengenakan cukai bagi keperluan-keperluan tertentu (darurat).
Jika diperhatika khilaf ini,ia sebenarnya khilaf dari sudut keadaan dan suasana,bukan khilaf dari sudut dalil dan nas.Khilaf ini kita dapat simpulkan bahawa,jika zakat dan sumber lain mencukupi,maka ulama bersepakat bahawa cukai tidak harus dikutip daripada rakyat.Khilaf hanya berlaku jika sistem cukai Islam dan sumber lain tidak mencukupi untuk keperluan negara.
Bagi pendapat yang menyatakan harus mengutip cukai darurat,mereka telah meletakkan syarat-syarat yang mengharuskan kutipan cukai.Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
1.Negara mestilah berpegang teguh dengan ajaran islam.Dalam erti kata lain,negara mestilah menjalankan sistem ekonomi islam termasuk sistem percukaian Islam sepenuhnya seperti zakat sebagai sistem cukai utama negara.
2.Hajat kepada percukaian hendaklah benar-benar berlaku.
3.Baitul Mal benar-benar telah kekeringan sehingga tidak dapat memenuhi hajat dan keperluan rakyat.
4.Meminimakan seboleh mungkin tekanan terhadap individu rakyat dengan cara-cara yang selain cukai.Oleh itu,sebelum mengutip cukai daripada rakyat,kerajaan disarankan supaya mengutip sumbangan ikhlas serta menggalakkan rakyat memberika derma dalam menyelesaikan sesuatu keperluan sebelum cukai dikenakan.
5.Kutipan cukai hendaklah diputuskan hasil perbincangan golongan fuqaha dan profesional berkait dengan isu tertentu.
6.Cukai hendaklah dikenakan ke atas orang-orang yang kaya sahaja dan ia langsung tidak harus dikenakan ke atas orang-orang miskin.
7.Cukai hendaklah dalam bentuk sementara.Ia akan terhapus dengan hilangnya hajat dan keperluan.Cukai tidak boleh dikenakan secara berterusan dan dijadikan pendapatan utama berbanding zakat.
8.Wajib meraikan keadilan didalam perwartaannya dan pemungutannya.Maka kadarnya hendaklah sekadar keperluan.Keperluan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mengutip cukai lebih daripada rakyat.
Sebahagian ulama seperti Imam Nawawi meletakkan syarat bahawa cukai apabila dikatakan darirat dan perlu,maka hendaklah terlebih dahulu ia dibayar oleh pemimpin tertinggi,jika tidak cukup maka ia baru diturunkan ke bawah dan ke bawah,tetapi tidak boleh sampai dikutip daripada golongan miskin.Beliau berkata kepada sultan Zaher Bebrus:''Aku tahu bahawa engkau dulunya seorang hamba kepada Gabenor di Bendaqar dan engkau tiada harta satu pun.Kemudian Allah memberi peluang kepada engkau dengan diberikan pangkat raja.Aku dengar engkau mempunyai 1,000 hamba dan setiap hamba tali pengikat kuda disaluti emas.Engkau ada 200 hamba perempuan dan setiap seorangnya ada emas.Apabila engkau keluarkan semua itu (sebagai pembayaran cukai) sehingga hamba-hamba engkau memiliki baju daripada kapas biasa berbanding memiliki perhiasan emas seperti sekarang,maka baru aku fatwakan engkau harus mengambil cukai daripada orang ramai.''-Al-Bidayah Wa An-Nihayah.
Kesimpulan dan Penutup
Dari sini kita dapat simpulkan hukum cukai moden adalah haram menurut islam berdasarkan sebab-sebab yang dinyatakan diatas.Sebagai seorang muslim (sama ada dalam bentuk individu atau kerajaan) tidak sepatutnya mengambil harta orang lain melainkan tempat-tempat dan keadaan yang dibenarkan oleh islam sebagaimana yang ditunjukkan oleh nas dan dalil-dalil syarak.
Cara ini adalah cara-cara sistem ekonomi yang sama sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh khulafa Ar-Rasyidin seperti Saidina Abu Bakar,Saidina Umar,Saidina Osman dan Saidina Ali disamping cara Saidina Umar Abdul Aziz diatas.
Hari ini ada pemimpin yang cuba menonjolkan mereka juga adil seperti khalifah Umar Abdul Aziz.Persoalannya,adakah mereka memahami bagaimana cara pemerintahan beliau?
Sebagaimana pepatah arab menyebut :''kamu mahukan kejayaan sedangkan kamu tidak melalui jalannya.Sesungguhnya kapal tidak akan berjalan di atas daratan.''
Bermaksud,jika anda mengagumi keadilan Umar Abdul Aziz dan gah dengan Baitulmalnya yang melimpah ruah.Kemudian anda melaksanakan cara yang bukan ekonomi islam yang telah ditelesuri oleh Saidina Umar Abdul Aiz,maka mustahil keadilan yang sama akan terlaksana.
Sekian.
Aku harap perkongsian tentang persoalan kenapa GST haram ,sedikit sebanyak dapat memberikan maklumat untuk anda semua.
Sumber Harakah Daily.