Wanita Datang Bulan jangan makan makanan ni!!!


Tajuk macam satu amaran je kan.Memang amaran pun sebab berdasarkan pengalaman sendiri orang perempuan ni dia ambik tak kisah pasal pemakanan.Lebih-lebih lagi saat dan ketika datang bulan atau lebih dikenali ''period''.
Wahai kaum Hawa yang sudah datang bulan dan yang masih datang bulan.Sila baca informasi ini untuk kebaikan masa depan,demi menjaga kesihatan diri yang lebih terjamin.Tolong ambil tahu apa yang korang makan dalam masa ''period'' tu.

Kalau boleh elak tolong elakkan.Tapi kalau nak makan jugak tiada masalah...silakan.Kesannya korang gak yang tanggung.

Aku nak kongsi 6 jenis makanan yang perlu dielakkan ketika ''datang bulan''.

Daging Berlemak 
- Boleh menyebabkan kekejangan dan rasa sakit di bahagian rahim.Sakit akibat senggugut juga akan semakin bertambah.Boleh digantikan dengan ayam atau ikan.

Ais Krim 
- Mungkin ramai yang belum tahu tentang memakan ais krim ketika ''datang bulan''.Ais krim mengandungi lemak,jadi kesan dari makan ais krim sama macam makan daging berlemak tadi.Elak-elakkan.

Makanan Ringan
- Makanan ringan seperti snek dan kerepek mengandungi garam yang tinggi.Ia boleh membuatkan perut kembung.Dan menyebabkan ketidak selesaan pada perut.

Coklat,Kek dan Biskut
- Jenis makanan berikut banyak mengandungi gula,Tidak dinafikan gula dapat meningkatkan mood seseorang cuma ia tidak boleh bertahan lama.Ia cuma akan membuatkan senggugut korang menjadi lebih teruk.Gantikan dengan makan buah mangga dan buah pear.

Kopi
- Ia mengandungi kafein yang tinggi dan ia tidak elok untuk korang.Minum teh ok tiada masalah.Sebab kandungan kafein dalam teh adalah rendah.

Minuman Tenaga
- Dan yang terakhir jauhkan dari meminum minuman tenaga  kerana ia mengandungi kafein dan gula yang tinggi.Tidak bagus untuk kesihatan.Minum air kosong kan lagi bagus selain sihat ia dapat menjimatkan duit korang.

Aku harap perkongsian ini dapat memberikan manfaat buat wanita-wanita diluar sana.Mungkin ada yang tanpa sedar pernah termakan atau terminum apa yang tak boleh ketika ''period''.Tu yang tiba-tiba senggugut datang menyerang tanpa amaran.

Tak pasal-pasal berguling-guling atas katil.Tu untung kalau atas katil buatnya kat toilet!!!....

hehe...saja gurau.Jangan marah yer....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...