MEMUPUK SIKAP MERANCANG KEWANGAN PERIBADI

salam kewangan dari saya sekali lagi,
saya rasa ramai di antara kita semua yang masih tidak tahu atau pun tidak mengambil berat tentang perancangan kewangan peribadi yang sebenar ataupun lebih mesra lagi personal finance.

Perancangan Kewangan Peribadi atau Personal Finance adalah suatu ilmu yang bernilai dan terpenting dalam kehidupan seharian.

Apabila disebut Personal Finance tentu ramai yang masih janggal dan tidak pernah dengar bukan? Tapi kalau Personal Loan, saya rasa ramai yang dah expert tentangnya.tapi awas yer ,sila berhati-hati bila membuat personal loan.pilih syarikat yg menawarkan kadar interest yang rendah.pilihan di tangan anda.

Baiklah bila disebut perancangan kewangan peribadi ianya bukan setakat membuat simpanan dan buat belanjawan(bajet) bulanan, bahkan ianya lebih daripada itu!

Antara komponen asas perancangan dan pengurusan kewangan peribadi :-

1. Perancangan dan Pengurusan Wang (CashFlow)

2. Perancangan dan Pengurusan Risiko & Insuran/Takaful

3. Perancangan dan Pengurusan Pelaburan

4. Perancangan dan Pengurusan Percukaian

5. Perancangan dan Pengurusan Wasiat/Harta Pusaka

6. Perancangan dan Pengurusan Persaraan

anda harus ingat bahawa perancangan kewangan peribadi bukan hanya dilakukan atau di practice sekali sekala ikut suka sajer,ia perlu dilakukan secara tetap dan berdisiplin.bukan main2.ia melibatkan masa depan anda.jika anda gagal membuatnya.maka andalah punca nya .jangan cuba nak salahkan orang lain pulak yer!

Kebanyakan daripada masyarakat kita hari ini gagal dalam pengurusan dan perancangan kewangan adalah kerana mereka tidak memberikan perhatian dan tumpuan yang serius kepada perkara ini!

Ingat untuk berjaya dan menjadi Kaya, anda perlu merancang dan menguruskan kewangan dengan baik tidak kira anda berpendapatan kecil mahu pun besar.tepuk dada tanya diri anda ,bukan tanya selera,sebab bagi pendapat peribadi saya selera boleh diklasifikasikan sebagai "nafsu".

Ini kerana punca utama masalah kewangan bukanlah berpunca daripada berapa banyak yang anda dapat, tetap bagaimana tabiat pengurusan kewangan anda….terutamanya melibatkan perbelanjaan anda!

Saranan saya jika anda ingin hidup tenang dan bahagia sepanjang masa, rancanglah dan uruskan kewangan anda dengan teratur berdasarkan kemampuan dan matlamat hidup anda.

Harus diingat tiada perancangan yang khusus serta sesuai untuk setiap individu, ianya semua bergantung kepada diri anda sendiri untuk merancang kewangan anda berdasarkan 6 komponen yang disebutkan seperti di atas!

Tetapi harus diingat anda tidak boleh melakukannya secara sendirian, dapatkan nasihat daripada proffesional yang berkelayakan...

semoga anda dapat manfaat.
salam kewangan .








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini