Kebaikan pelihara kucing yang mungkin ramai tak tahu!

gambar kucing comel

Kali terakhir aku bela kucing lebih kurang pada tahun 90 an.Kucing kesayangan aku mati akibat kemalangan jalanraya dan mengalami pendarahan teruk di kepala.Sekitar jam 9 pagi jiran aku menghantar pulang kucing aku yang sudah tidak bernyawa ke halaman rumah.Kucing yang aku beri nama "Kuning" tersebut adalah merupakan kucing terakhir yang aku pelihara.

Perasaan sedih yang tidak terkata masa tu.Sebab dengan kucing tu lah aku bermain-main dan berhibur.Selepas itu aku ambil keputusan tak mau bela kucing lagi akibat trauma.

Tapi entah kenapa secara tiba-tiba pada tahun 2013 perasaan ingin ada kucing peliharaan sendiri kembali berputik,Dan aku pun mula cari kucing.Aku ambil 3 ekor anak kucing yang masih kecil dari kakak iparku.Suka betul anak-anak bila ada kucing.Cuma aku rasa janggal nak pelihara sebab dah lama tak pelihara kucing.

Nak kena jaga pemakanan dan kesihatan kucing.Dan juga tempat buang najis yang paling penting.Kalau tak habis bau najis seisi rumah.

Bila aku selidik rupanya banyak kelebihan pelihara kucing ni.Mesti korang sukakan.Sebab semua nya menjurus kepada perkara positif antaranya :-

Sebagai Penghilang stress - Membelai kucing dapat menenangkan dan mengurangkan tekanan.

Baik untuk jantung - Risiko di serang sakit jantung dikalangan pemilik kucing adalah 40% lebih rendah berbanding orang yang tiada kucing.

Penyembuh luka - Getaran gelombang yang dikeluarkan oleh kucing mampu memulihkan luka dalaman.

Memulihkan Otot - Getaran gelombang tersebut juga mampu memulihkan jangkitan dan pembengkakan otot.

Disponea - Mengurangkan risiko Serangan Disponea.

Kesihatan Tulang - Frekuensi 25-50Hz merupakan yang terbaik manakala 100-200Hz frekuensi kedua terbaik yang dihasilkan sewaktu getaran Purring kerana ia dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan tulang.

Tekanan Darah - Berinteraksi dengan kucing dan mendengar mereka "purring" sangat membantu dalam menurunkan kadar tekanan darah.

Mesti ada yang  bertanya apakah itu "Purring".Purring adalah satu getaran yang dihasilkan oleh kucing ketika mereka berjaga ataupun tidur.Getaran yang terhasil biasanya antara 20-140Hz.Dan ia boleh dijadikan terapi perubatan pelbagai jenis penyakit.

Amacam best tak?Sambil bela kucing dapat banyak manfaat kan.Dan dapat juga pahala sebab kucing merupakan haiwan kesayangan Rasulullah saw.Ada juga pendapat yang mengatakan pelihara kucing dapat memurahkan rezeki.

Oleh itu jom pelihara kucing.Jangan diseksa pulak ye.Tak baik.Nanti Allah Marah.

Dan sehingga ke hari ini walaupun banyak dah kucing yang aku pelihara menemui ajal.Tapi aku tetap nak pelihara.Patah tumbuh hilang berganti.Jangan give up.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...