Resepi Kentang Putar ala-ala KFC.

Resepi Kentang Putar ala-ala KFC.

Resepi Kentang Putar ala-ala KFC | Last aku masuk KFC awal Syawal tempohari,tu pun sebab anak-anak teringin sangat nak makan Kentang putar dengan ayam.Masa tu KFC orang tak berapa nak boikot sangat sebab orang ramai termasuk aku masih konfius dengan status KFC.Lepas je aku makan kat KFC baru aku dapat info yang KFC juga termasuk dalam senarai Boikot produk yahudi laknatullah.

Jadi apa boleh buat yang lepas kita biarkan berlalu.Kita mulakan hidup baru.Lepas ni kalau teringin nak makan kentang putar boleh cuba sendiri.Kebetulan member aku buat  , dia post kat aku gambar hasil usaha dia kat dapur tu...Hasilnya seperti gambar kat atas tu.Dan kat bawah ni sebahagian darinya.Sama tak macam kentang putar KFC.Lebih kurang kan.Harap-harap rasanya pun lebih kurang.Ingat minggu ni aku nak cuba buat sendiri.Jom kita sama-sama buat.Nak resepi aku boleh bagi,kita sama-sama cuba orait.


Resepi Kentang Putar ala-ala KFC.

Okay,ini dia resepi kentang putar ala-ala KFC.

Mula-mula kita buat kentang dulu.Bahan-bahan untuk kentang:

  • 8 biji kentang
  • Setengah cawan susu penuh krim
  • Satu setengah sudu besar planta
  • Lada hitam dan lada sulah

Lepas dah siapkan bahan,jom kita buat terus kentang putar ni :

  •  kupas kulit kentang
  • Rebus kentang sampai empuk
  • Bila dah empuk atau lembik toskan airnya/buangkan airnya.
  • Lenyek dengan planta dan susu penuh krim tadi.
  • Campurkan dengan lada hitam dan lada sulah.

Kentang dah siap,senangkan.Sekarang mari kita buat sosnya pulak.Bahan-bahan untuk sos:

  •  Sebiji bawang besar ( ditumbuk )
  • Dua ulas bawang putih ( ditumbuk )
  • Dua sudu besar planta 
  • Dua kiub ayam
  • Dua setengah cawan air
  • Satu setengah sudu tepung jagung ( bancuh dengan air )
  • Lada hitam dan lada sulah.
Cara buatnya begini,eceh macam senang je kan.
  • Tumis bawang besar dan bawang putih tadi dengan planta
  • Masukkan bancuhan tepung jagung ,Tumis sehingga warna perang-perang sikit.
  • Masukkan sedikit air dan kacau sehingga sebati
  • Masukkan kiub ayam bersama lada hitam dan lada sulah.
  • Jika kuah agak pekat boleh tambah air sikit.
  • Kacau rata sehingga sebati dan boleh matikan api gas.
Siap dah kentang putar ala-ala KFC,lepas ni tak payah beli kat KFC lagi.Jimat belanja.Selamat mencuba.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...