Bersikap Tamak Apabila Orang Lain Berasa Takut

Sumber: The Bulletine Public Mutual

Pelabur terkenal Warren Buffet, dalam artikelnya baru - baru ini yang bertajuk “Buy America, I Am” yang diterbitkan pada 16 Oktober 2008 dalam New York Time, mengatakan yang berikut ketika menerangkan mengapa beliau mula melabur dengan banyak dalam saham ketika pasaran merosot baru-baru ini:

Saya membeli saham mengikut satu peraturan mudah: Rasa takut apabila orang lain bersikap tamak , bersikap tamak apabila orang lain berasa takut.

“Saya tidak dapat meramalkan pergerakan pasaran saham dalam jangka pendek. Saya tidak tahu sama ada harga-harga saham akan naik atau turun dalam masa satu bulan atau satu tahun. Walau bagaimanapun, pasaran mungkin akan naik, barangkali dengan banyaknya, sebelum sentimen atau ekonomi bertambah baik. Jika anda menunggu burung robin untuk menandakan kedatangan musim bunga, ia akan berlalu begitu sahaja.

“Kini mereka yang memegang wang tunai atau barangan bernilai setara tunai akan merasa senang hati. Mereka tidak sepatutnya berfikiran begitu. Mereka telah memilih satu aset jangka panjang yang teruk, yang tidak membawa apa-apa pulangan. Malah ia pasti akan susut nilai. Sememangnya, polisi-polisi kerajaan untuk mengurangkan krisis sekarang mungkin akan membawa inflasi dan mempercepatkan penyusutan nilai sebenar akaun-akaun tunai”. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini