lelaki atau wanita boros guna kad kredit



Ketika sedang membeli belah di sebuah pasaraya terkemuka.Saya melihat di kawasan kaunter pembayaran,saya melihat satu persatu pelanggan yg ada disitu,lebih kurang 20 minit saya memerhati gelagat pelanggan2 pada hari tersebut,dan saya dapati rata2 mereka adalah kaum hawa,antara 15 pelanggan wanita,10 daripadanya membuat pembayaran menggunakan kad kredit,bukan nak cakap pelanggan lelaki x guna kad kredit yer,sbb pada hari tersebut ramai wanita dari lelaki ,mungkin kebetulan saje,ni hasil dari pengamatan saya saje.
Patutlah troli penuh sakan yer,tgh2 bulan belanja sakan banyak duit xtra tu,”rupa2nya guna kad kredit,patutla dalam hati saya berkata”,
Kalau namanya baju tu x cukup Satu,adalah dalam 7,8 helai,atas alasan promosi tu belum barang2 lain lagi tu,alasan nya murah,nnti lain kali xda dah.
Bukan saya nak irihati tetapi sekadar untuk mengingatkan semua terutamanya golongan wanita,berhati2 ketika berbelanja,terutamanya jika menggunakan kad kredit,jadilah pengguna yg berhemah dan berdisiplin dalam mengurus kewangan anda.jangan terlalu boros berbelanja.nanti menyesal belakang hari,bukan x boleh beli,cukuplah dgn membeli apa yg perlu sahaja.
X kisahlah jika mereka/anda memang berkemampuan Cuma apa yg saya takutkan ialah BESAR KERAK,DARIPADA NASINYA.Gaji ciput belanja besar.sudahnya tiap bulan gaji lebih banyak digunakan untuk bayar hutang kad kredit.sebabnya suka beli barang ikut nafsu,lebih teruk lagi kalau kad tu kad tambahan yg diberi oleh suami.

Isteri belanja sakan,suami bayar sakan.

Sudahnya suami yg sesak nafas sakan tiap hujung bulan.

Fikir2 renung2.jadilah pengguna bijak tidak kira jantina dan peringkat usia. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini