SEBAHAGIAN KECIL FAKTA TENTANG ISLAM

Fakta menarik untuk dikongsi bersama para pembaca semua.

1-nama MUHAMAD adalah nama yg paling popular di seluruh dunia dan berada pada tempat kedua.manakala tempat pertama untuk negara2 inggeris adalah Jack .

2-Albania merupakan satu-satunya negara di benua eropah yg 90% penduduknya beragama islam.

3-Kata-kata berikut ini di ambil dari bahasa Arab :Algebra,Zero,Cotton,Sofa,Rice,Candy,Safron,Balcony,malahan Alcohol juga berasal dari bahasa Arab,Al-Kuhl yg bermaksud bubuk.

4-Beberapa ayat di dalam Al-Quran menggambarkan betapa pentingnya persamaan hak antara lelaki dan perempuan(perkiraan ayat tentang lelaki dan perempuan dalam Al-Quran adalah sama berjumlah 24).

5-tidak ada apa-apa didalam kaabah .

6-Islam merupakan agama yg perkembangan nya paling cepat di dunia menurut banyak sumber,di jangka Islam akan menjadi agama no. satu pada tahun 2030.

7-Nabi Muhammad SAW melaksanakan ibadah haji hanya 2 kali dalam hidupnya.

8-Jikalau Al-Quran dihancurkan,maka versi arab dari Al-Quran akan segera di -recover oleh jutaan muslim,yg di panggil Al-Hafiz yg telah menghafal AL-QURAN dari mula hingga akhir.

9-nama asal bagi kota suci Madinah ialah Yasthrib.

10-pemeluk islam / saudara baru bertambah 2.9% setahun,pertambahan ini lebih cepat dgn pertambahan penduduk bumi sendiri yg hanya 2.3% setahun.

11-berdasarkan maklumat dari Bahagian Pertahanan Amerika,Dari jumlah 1.4 juta tenteranya,ada 3700 yg beragama Islam.

12-Islam tersebar ke bumi nusantara ketika Nabi Muhammad masih hidup.

13-jasad Firaun (Ramses ii)yg tenggelam di laut merah,baru diketemui oleh arkeologi Giovanni Battista Belzoni pada thn 1817.setelah 3000 tahun berada di bawah tanah dan pasir.

14-Al-Quran adalah satu-satunya kitab suci yg dapat dihafal oleh jutaan manusia(hafidz/penhafal Al-Quran) sehingga keaslian/kesuciannya selalu terjaga.

15-jika agama lain dapat mempunyai lebih dari 4 versi kitab suci yg berbeza bg setiap satunya,maka Al-Quran hanya ada satu dan tiada pertentangan didalamnya.

16-para astronod telah menemui bahawa planet bumi telah mengeluarkan satu radiasi yg berpusat di kota Mekah,tepat di Kaabah.yg mengejutkan mereka adalah radiasi tersebut bersifat infiniti(tiada penghujung),radiasi tersebut menembusi planet mars dan masih berterusan .para pengkaji mempercayai bahawa radiasi ini memiliki karekteristik dan menghubungkan antara Kaabah di bumi dgn Kaabah di alam akhirat.WALLAH UA'LAM

17-Batu Hajar Aswad merupakan batu tertua didunia dan boleh terapung di atas air.

18-Solat pertama yg dilakukan oleh RASULALLAH SAW menghadap Masjidil Haram adalah adalah solat asar bersama para sahabat,sebelumnya kiblat menghadap ke Masjid Baitul Maqdis selama 16 bulan.

19-Malaikat tidak terkira jumlahnya dan hanya ALLAH sahaja yg mengetahuinya.

20-Islam bererti "mennyerah" kepada satu tuhan iaitu ALLAH .Islam juga berasal dari ayat "salam"."perdamaian" dan yg kedua bererti berserah diri.itu dia erti "islam" yg lebih tepat lagi "kedamaian yg sempurna yg datang bila kita hidup berserah diri kepada ALLAH".

21-RASULALLAH SAW pernah membelah bulan menjadi 2 bahagian dgn hanya menunjuk bulan dgn jarinya,seperti ayat didalam Al-Quran yg bermaksud "sungguh telah dekat hari kiamat ,dan bulan pun terbelah"AL-QAMAR ayat 1.

22-sebelum Nabi Ibrahim memijak kakinya ketanah mekah sudah ada bangunan Kaabah yg telah dibina oleh Malaikat dan generasi sebelum Nabi Ibrahim as.ini dapat dibuktikan dan difahami dari kata "yarfa'u"meninggikan beerti mmembina bangunan yg sudah ada.

23-RASULALLAH SAW menyebut ada 73 golongan dalam Islam,dan hanya satu yg masuk JANNAH iaitu "ahli sunah wal jamaah".

24-Nabi Muhammad tidak boleh membaca dan menulis,namun ingatannya sangat kuat dan sangat cerdas.

25-kata-kata terakhir Nabi Muhammad sebelum wafat adalah "ummatii....ummatii...ummatii" yg bermaksud betapa besar dan cintanya kepada umatnya.

semoga artikel kali dapat memberi manfaat buat anda semua. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini