Musim Pengantin musim kondangan.

Musim Pengantin musim kondangan.
Hasil kondangan dalam masa sehari.

Kalau dulu nak tunggu pengantin kena tunggu cuti sekolah,masa tu boleh dikatakan setiap minggu ada majlis walimatul urus,Kadang tu dalam masa satu hari sampai 10 rumah dapat jemputan kenduri.Pening juga nak pergi....Bukan pening apa,pening nak makan dengan pening nak kondangan (Versi jawa) ada juga yang panggil becek itu belah tanjung karang,bahasa mudah salam berisi.....Bayangkan kalau dalam sehari ada 10 rumah nak kena pergi,pandai-pandai la masa tu nak buat pembahagian harta.Terpaksa buat pecahan kepada rm yang terendah.Apa yang penting kita datang majlis tu dan nampak muka...kan kan....Tang makan memang kena kawal,kalau aku rumah pertama je aku akan makan nasi,dan rumah yang seterusnya aku cuma makan ringan-ringan je.buah-buah ke,bubur atau kuih muih.....kalau semua nak bedal nasi alamat kembung tahap maksimum la perut aku ni...

Okey itu dulu,sekarang musim pengantin dah tak kira,aku rasa kat tempat aku ni kampung sijangkang boleh dikatakan setiap minggu mesti ada majlis walimatul urus....Korang tengok je la....buah tangan yang aku dapat minggu lepas...aku cuma dapat pergi lima  dari lapan rumah.Tak sanggup.haha...Mungkin sebab kebanyakan anak-anak dah besar-besar.Masing-masing nak kawin...Kalau nak tunggu cuti sekolah baru nak buat aku rasa maunya dalam sehari boleh sampai 20 rumah yang buat majlis walimatul urus ni....Pening pulak tauke-tauke kemah nak pasang kemah...Apapun masa ni lah mak andam,jurugambar dan tauke kemah buat duit....masyukkk....

Musim Pengantin musim kondangan.
Anak aku sorang ni memang pantang dengan buah tangan tu..dia la yang tukang clear.Kadang tu sampai bersepah-sepah rumah.Macam tongkang pecah rumah di buatnya......Geram je aku tengok mukanya tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...